Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ



Ερμηνεύοντας τις επιδόσεις
Να ξαναθυμίσουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι διαγωνισμός και όχι αυτοτελής πιστοποίηση γνώσεων. Επομένως τόσο η επίδοση όσο και η επιτυχία εξαρτώνται από το είδος και τη δυσκολία των θεμάτων.
Ειδικά φέτος πολύ μελάνι χύθηκε για το επίπεδο και τη δυσκολία των θεμάτων.
Μερικές αναγκαίες διαπιστώσεις:
α) επειδή είναι διαγωνισμός και επειδή οι μαθητές (αλλά και οι καθηγητές διαμορφώνουν) κριτήρια με βάση την προηγούμενη χρονιά, καλό είναι τα θέματα να ακολουθούν μία λογική.
Δεν είναι επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό τη μία χρονιά να είναι εύκολα και την άλλη δύσκολα.
Ας είναι δύσκολα αλλά πάντοτε δύσκολα.
β) μία αντίστοιχη αναλογία επιβάλλεται και για τα επιμέρους μαθήματα.
Δεν είναι, επίσης, επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό άλλα μαθήματα να είναι πολύ δύσκολα (π.χ. η φυσική φέτος) και άλλα πολύ πιο εύκολα (πχ η χημεία).
γ) καθολικό πρόβλημα (καθώς αφορά όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα εκτός από τη νεοελληνική γλώσσα) είναι η εξαιρετικά περιορισμένη ύλη.
Εδώ και 16 χρόνια η ύλη σε όλα τα μαθήματα περιορίζεται σε πολύ συγκεκριμένες σελίδες, λιγοστά κεφάλαια ή ενότητες.
Το γεγονός αυτό οδηγεί τους μαθητές σε στείρα παπαγαλία και την επιτροπή των εξετάσεων (ΚΕΕ) σε αναζήτηση «πρωτότυπων» θεμάτων.
δ) αυτή η κατάσταση διαχέεται και επιμολύνει και μικρότερες τάξεις ή άλλες βαθμίδες (Δημοτικό και Γυμνάσιο).
Πολλοί θεωρούν ότι αρκεί να μελετήσουν στη Γ΄ Λυκείου για να επιτύχουν.
Αυτή η συμπεριφορά ακυρώνει την κριτική σκέψη, τη γνώση, την εμβάθυνση· τελικά το ρόλο του σχολείου και τη μόρφωση. ε) θα ήταν πολύ καλύτερα η εξεταστέα ύλη να αφορά γνώσεις και δεξιότητες αποκτημένες σε όλη τη σχολική ζωή και ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αποτίμηση των ίδιων των εξετάσεων.
α) τα θέματα εκτιμήθηκαν ωςδυσκολότερα από τα περσινά και αυτό επαληθεύτηκε με την έκδοση των στατιστικών από το ΥΠΑΙΘ.
β) το μεγάλο πρόβλημα είναι η μικρή ύλη των εξεταζομένων μαθημάτων.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα 15 χρόνια εξετάσεων, οδηγεί στην τυποποίηση, στις ενδεχόμενες ακρότητες, στην αποστήθιση
γ) καθώς πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξετάσεις, στην πραγματικότητα δεν έχει καμία σημασία ο βαθμός επίδοσης καθαυτός αλλά σε σύγκριση με των άλλων μαθητών.
Επομένως δυσκολότερα θέματα δεν «σφάζουν» τους μαθητές• απλώς οδηγούν στην επιτυχία με χαμηλότερη βαθμολογία.
Αλλά και «ευκολότερα θέματα» προκαλούν συσσώρευση αριστούχων
δ) τα ευκολότερα θέματα εμποδίζουν τη δικαιότερη βαθμολόγηση διότι στριμώχνουν τους μαθητές σε μία στενή περιοχή μεταξύ του 19 και του 20, οπότε και παρεισφρέει ο αστάθμητος παράγοντας της βαθμολογικής επιείκειας ή του λάθους (χαρακτηριστικό ήταν το «δράμα» του 2000 όταν υποψήφιος με 19,5 δεν περνούσε σε καμία Ιατρική Σχολή ενώ ο άλλος με 19,7 περνούσε στην Ιατρική της Αθήνας).

 Φέτος έχουμε επιδόσεις χειρότερες από το 2013 τόσο στατιστικά όσο και σε απόλυτα νούμερα και, από την άλλη, περισσότερους εισακτέους το 2015. Άρα οι συγκρίσεις πρέπει να γίνουν με τις βάσεις του 2013.

Α. Η γενική μας εκτίμηση είναι ότι οι βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των επιστημονικών πεδίων θα κινηθούν πτωτικά και θα πρέπει να συγκριθούν με αυτές του 2013 και σε καμία περίπτωση με αυτές του 2014.
Β. Ακόμη και η μείωση των εισακτέων αφορά τις θέσεις του 2015 σε σύγκριση με τις θέσεις του 2014.
Ωστόσο το 2015 προσφέρονται περισσότερες θέσεις από αυτές του 2013 σε σχολές πρώτης ζήτησης. Για παράδειγμα οι ιατρικές σχολές θα εισαγάγουν 85 φοιτητές παραπάνω από το 2013, οι νομικές 30 περισσότερους και στο ΕΜΠ 70 παραπάνω υποψήφιοι.
 Γ. Φέτος λοιπόν έχουμε επιδόσεις χειρότερες από το 2013 τόσο στατιστικά όσο και σε απόλυτα νούμερα και, από την άλλη, περισσότερους εισακτέους το 2015. Άρα οι συγκρίσεις πρέπει να γίνουν με τις βάσεις του 2013.
 Εντυπωσιακή πτώση των βάσεων σε όλα τα επιστημονικά πεδία – με εξαίρεση το 5ο – δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία με τις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψήφιών για τα ΑΕΙ, που έδωσε χτες στη δημοσιότητα του υπουργείο Παιδείας. Τα στατιστικά δείχνουν βαθμολογικό «Βατερλό» σε πολλά μαθήματα συγκριτικά με πέρυσι. Μάλιστα, οι επιδόσεις είναι χειρότερες σε 15 από τα 22 μαθήματα όλων των κατευθύνσεων.
Η βαθμολογική πανωλεθρία είχε επιπτώσεις και στους αριστούχους. Οι οποίοι μειώθηκαν κατά 50% από την περσινή χρονιά.
Τα στοιχεία με τις επιδόσεις των μαθημάτων είναι άκρως απογοητευτικά για άλλη μια φορά, όταν για παράδειγμα δείχνουν ότι σχεδόν το 80% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση στη Φυσική, το 70% κάτω από τη βάση στην ιστορία στα μαθηματικά και το 65% κάτω από τη βάση στην Ιστορία.
Κατόπιν αυτών, η πτώση των βάσεων για τη φετινή χρονιά είναι βέβαιη ακόμη και σε υψηλόβαθμα τμήματα όπως είναι τα Πολυτεχνικά, τα Ιατρικά, Νομικής , Φιλολογικά, Φυσικομαθηματικά κ.α. Στα Οικονομικά τμήματα του 5ου πεδίου φαίνεται ότι η πτώση θα είναι μικρότερης έντασης και πιθανότητα δεν θα αφορά το σύνολο των τμημάτων.
 
 Οπότε μια συμβουλή προς όλους τους μαθητές με τα βουρκωμένα μάτια: Οι Βάσεις θα πέσουν σημαντικά άρα είναι απαραίτητο να κάνετε μηχανογραφικό προτιμήσεων και όχι βάσεων. Δηλαδή δεν κοιτάμε την περσινή βάση αλλά κυρίως το πόσο επιθυμούμε την είσοδό στην σχολή αλλά και το αν αντέχουμε οικονομικά να σπουδάσουμε εκεί. Επίσης με την ίδια προσοχή επιλέγουμε την 1η αλλά και την τελευταία προτίμηση.