ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ Γ.Π.
ΚΕΦ.1 ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
1.1 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
- Σε τι διαφέρει το εσωτερικό από το εξωτερικό περιβάλλον του ανθρώπου;
2. Πως
εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού;
3. Τι
ονομάζεται ομοιόσταση;
4. Να
αναφέρετε παραδείγματα ομοιοστατικών μηχανισμών στον ανθρώπινο οργανισμό.
5. Πότε
και γιατί υπάρχει τάση για αύξηση της θερμοκρασίας του ανθρώπινου σώματος;
6. Ποιος
ο ρόλος των θερμοϋποδοχέων του δέρματος;
7. Ποια
μηνύματα στέλνει το ειδικό κέντρο ρύθμισης της θερμοκρασίας του εγκεφάλου;
8. Γιατί
η έκκριση ιδρώτα και η διαστολή των αιμοφόρων αγγείων συμβάλλουν στην ψύξη του
αίματος;
9. Να
περιγράψετε τις αντιδράσεις του ανθρώπινου οργανισμού στην χαμηλή θερμοκρασία
του περιβάλλοντος και το λόγο των αντιδράσεων αυτών.
10. Ποια τα
πιθανά αποτελέσματα από τις διαταραχές της ομοιόστασης;
11. Που μπορεί
να οφείλονται οι διαταραχές της ομοιόστασης;
12. Γιατί
απασχολεί την επιστήμη η δομή και οι μηχανισμοί αναπαραγωγής των
μικροοργανισμών;
13. Ποιος ο
ρόλος του ανοσοβιολογικού συστήματος στον άνθρωπο;
1.2 ΜΙΚΡΟΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ
14. Τι
ονομάζονται μικροοργανισμοί;
15. Τι είναι
παράσιτο και τι ξενιστής;
16. Ποιοι
μικροοργανισμοί λέγονται παθογόνοι για τον άνθρωπο;
17. Υπάρχουν
μικροοργανισμοί που είναι μη βλαβεροί και χρήσιμοι για τον άνθρωπο;
18. Τι
ονομάζονται δυνητικά παθογόνοι μικροοργανισμοί; Να αναφέρετε παραδείγματα και
τους λόγους για τους οποίους μετατρέπονται από μη παθογόνοι σε παθογόνους.
1.2.1
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΑΘΟΓΟΝΩΝ ΜΙΚΡΟΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
19. Σε ποιες
κατηγορίες διακρίνονται οι παθογόνοι μικροοργανισμοί;
20. Ποιοι από
τους παθογόνους μικροοργανισμούς είναι μονοκύτταροι, ποιοι σχηματίζουν
αποικίες, ποιοι σχηματίζουν κοινοκυτταρικούς σχηματισμούς;
21. Πως
κινούνται και πώς αναπαράγονται τα πρωτόζωα;
22. Να
αναφέρετε τα ονόματα των σπουδαιότερων παθογόνων πρωτόζωων, τον τρόπο μετάδοσής
τους στον άνθρωπο και τις ασθένειες που προκαλούν.
23. Τι είναι οι
κοινοκυτταρικοί σχηματισμοί των μυκήτων;
24. Τι είναι οι
υφές στους μύκητες;
25. Που
βρίσκονται οι μύκητες;
26. Με πόσους
τρόπους αναπαράγονται οι μύκητες; Τι είναι εκβλάστημα και τι εκβλάστηση;
27. Τι είναι οι
μυκητιάσεις;
28. Τι είναι τα
δερματόφυτα και τι προκαλούν;
29. Τι μπορεί
να προκαλέσει ο μύκητας Candida albicans ;
30. Ποιο το
σπουδαιότερο μορφολογικό γνώρισμα των βακτηρίων;
31. Σε ποιες
κατηγορίες διακρίνονται τα βακτήρια ανάλογα με το σχήμα τους;
32. Τι είναι η
πυρηνική περιοχή και τι τα πλασμίδια των βακτηρίων;
33. Να
αναφέρετε τα υποχρεωτικά και τα
προαιρετικά περιβλήματα των βακτηρίων.
34. Ποια
οργανίδια διαθέτουν στο κυτταρόπλασμά τους τα βακτήρια και ποιος ο ρόλος τους;
35. Τι
γνωρίζετε για την αναπαραγωγή των βακτηρίων κάτω από ευνοϊκές συνθήκες
περιβάλλοντος;
36. Τι είναι τα
ενδοσπόρια;
37. Να
αναφέρετε παραδείγματα ασθενειών στον άνθρωπο που οφείλονται σε βακτήρια.
38. Τι
ονομάζονται ιώσεις; Αναφέρατε παραδείγματα.
39. Ποιος ο
ανασταλτικός παράγοντας για τη μελέτη των ιών και πως ξεπεράστηκε;
40. Τι είδους
περιβλήματα διαθέτουν οι ιοί και ποια η χημική τους σύσταση;
41. Τι είδους γενετικό υλικό διαθέτουν οι ιοί και
τι πληροφορίες διαθέτει αυτό;
42. Γιατί οι
ιοί χαρακτηρίζονται υποχρεωτικά κυτταρικά παράσιτα;
43. Τι
γνωρίζετε για την εξειδίκευση των ιών ως προς το είδος του οργανισμού ή το
είδος του κυττάρου που προσβάλλουν;
1.2.2
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΠΑΘΟΓΟΝΩΝ ΜΙΚΡΟΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
44. Τι είναι
μόλυνση, τι λοίμωξη και τι λοιμώδη νοσήματα;
45. Να
διατυπώσετε τα κριτήρια του Κόχ, σύμφωνα με τα οποία ένα νόσημα χαρακτηρίζεται
λοιμώδες.
46. Τι είναι οι
τοξίνες, σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται, τι ξέρετε για κάθε κατηγορία από
αυτές;
47. Να
αναφέρετε τους συνηθέστερους τρόπους με τους οποίους οι παθογόνοι
μικροοργανισμοί μεταδίδονται στον άνθρωπο.
48. Ποιες οι
συνηθισμένες είσοδοι μικροοργανισμών στον ανθρώπινο οργανισμό;
49. Με ποιες
προϋποθέσεις μπορεί να γίνει σωστότερη πρόληψη των μολύνσεων και αντιμετώπιση
των λοιμώξεων;
50. Να
αναφέρετε τους κοινότερους και ταυτόχρονα σπουδαιότερους κανόνες για την
αποφυγή των μολύνσεων.
51. Τι είναι
παστερίωση του γάλακτος και τι χλωρίωση του νερού;
52. Τι είναι τα
αντιβιοτικά, από πού παράγονται και ποια η σημασία της ανακάλυψής τους;
53. Ποιος ο
γενικός τρόπος δράσης των αντιβιοτικών;
54. Με ποιους
συγκεκριμένους μηχανισμούς δρουν τα αντιβιοτικά;
55. Τι σημαίνει ότι τα αντιβιοτικά έχουν
επιλεκτική δράση;
56. Γιατί τα
αντιβιοτικά δεν έχουν καμιά επίδραση στους ιούς;
57. Ποια οφέλη
αλλά και ποια προβλήματα δημιούργησε στον άνθρωπο η χρησιμοποίηση των
αντιβιοτικών;
58. Ποια
νοσήματα λέγονται σεξουαλικά μεταδιδόμενα;
59. Τι
προκαλούν τα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα;
60. Με ποιους
τρόπους, εκτός από τη σεξουαλική επαφή, μπορεί να μεταδίδονται τα σεξουαλικά
μεταδιδόμενα νοσήματα;
61. Ποια τα πιο
συνηθισμένα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα νου οφείλονται σε βακτήρια, ιούς,
πρωτόζωα και μύκητες αντίστοιχα;
62. Ποιος ο πιο
ασφαλής τρόπος προφύλαξης από τα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα;
1.3. ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΑΜΥΝΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ -
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΝΟΣΙΑΣ
63. Από ποιο
κύτταρο και με ποια διαδικασία ξεκινά ο σχηματισμός του ανθρώπινου οργανισμού;
Πως σχηματίζονται ιστοί και όργανα στον άνθρωπο;
64. Από τι
εξαρτάται και τι προϋποθέτει η επιβίωση του ανθρώπινου οργανισμού;
65. Ποιοι είναι
οι εξωτερικοί παράγοντες που μπορούν να διαταράξουν την συντονισμένη λειτουργία
του ανθρώπινου οργανισμού;
66. Με πόσους
τρόπους μπορεί να διακριθεί το σύνολο των μηχανισμών με τους οποίους ο άνθρωπος
αμύνεται στους εξωτερικούς παράγοντες;
67. Ποιος ο
βασικός παράγοντας οργάνωσης της άμυνας του ανθρώπου;
68. Ποιο το
κέντρο αιμοποίησης του ανθρώπου και ποιος ο ρόλος του στην άμυνα του
οργανισμού;
1.3.1
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΜΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
69. Ποιο είναι
το βασικό χαρακτηριστικό της μη ειδικής άμυνας και τι μηχανισμούς περιλαμβάνει;
70. Ποιοι
μηχανισμοί εμποδίζουν την είσοδο παθογόνων μικροοργανισμών στο εσωτερικό του
ανθρώπινου οργανισμού;
71. Τι είναι η
κερατίνη στιβάδα και πως λειτουργεί σαν αποτρεπτικός μηχανισμός εισόδου
μικροοργανισμών;
72. Ποιες
ουσίες δημιουργούν στο δέρμα δυσμενές χημικό περιβάλλον για τα μικρόβια; Από
πού παράγονται οι ουσίες αυτές;
73. Πως οι μη
παθογόνοι μικροοργανισμοί του δέρματος εμποδίζουν την είσοδο παθογόνων
μικροβίων;
74. Που
βρίσκονται οι βλεννογόνοι του σώματος, τι παράγουν και ποιος ο ρόλος του;
75. Που
βρίσκεται το βλεφαριδοφόρο επιθήλιο και ποιος ο ρόλος του στην άμυνα;
76. Πως
καταστρέφονται τα μικρόβια που εισέρχονται με την βοήθεια των τροφών στο
στομάχι;
77. Τι είναι η
λυσοζύμη, που παράγεται και ποιος ο ρόλος της;
78. Πως ένα
μικρόβιο μπορέσει να διαπεράσει τους μηχανισμούς εξωτερικής άμυνας, με ποιους
μηχανισμούς άμυνας θα βρεθεί αντιμέτωπο;
79. Τι είναι τα
φαγοκύτταρα, σε ποια ομάδα κυττάρων ανήκουν, και σε ποιες κατηγορίες
διακρίνονται;
80. Από πού
προέρχονται τα μακροφάγα, που είναι εγκατεστημένα, πως ενεργοποιούνται, και πως
δρουν;
81. Ποια η
σχέση φαγοκυττάρων και ιών;
82. Ποιο είναι
το σύνολο των συμπτωμάτων που αποτελούν την φλεγμονώδη αντίδραση ή φλεγμονή;
83. Που
οφείλεται το κοκκίνισμα και το πρήξιμο στην τραυματισμένη περιοχή;
84. Πως
σχηματίζεται το ινώδες στην τραυματισμένη περιοχή και ποιος ο ρόλος του;
85. Γιατί
πονάει η τραυματισμένη περιοχή;
86. Ποιος ο
ρόλος του πλάσματος στην περιοχή του τραύματος;
87. Πως
προσελκύονται τα φαγοκύτταρα στην τραυματισμένη περιοχή και ποιος είναι ο ρόλος
τους εκεί;
88. Τι είναι το
πύον;
89. Τι είναι
πυρετός, πότε εμφανίζεται και ποιος είναι ο ρόλος του στην άμυνα του ανθρώπινου
οργανισμού;
90. Από πού
παράγονται οι ιντερφερόνες, ποια πορεία ακολουθούν και ποια η σημασία τους στην
άμυνα του οργανισμού;
91. Τι είναι το
συμπλήρωμα και τι η προπερδίνη;
92.
Να αναφέρετε τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας.
93.
Να αναφέρετε τους εξωτερικούς αμυντικούς μηχανισμούς μη
ειδικής άμυνας.
94.
Να αναφέρετε τους εσωτερικούς μηχανισμούς μη ειδικής
άμυνας.
95.
Ποιες χημικές ουσίες συμμετέχουν στους μηχανισμούς μη
ειδικής εξωτερικής άμυνας, από πού παράγονται και ποιος ο ρόλος της κάθε μιας.
96.
Να αναφέρεται ονομαστικά ποια συστατικά του αίματος
συμμετέχουν στους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας.
97.
Ποιοι παράγοντες ενεργοποιούν ή και ενισχύουν την δράση
των φαγοκυττάρων;
98.
Να αναφέρετε τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας που
αντιμετωπίζουν τους ιούς.
1.3.2 ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ-ΑΝΟΣΙΑ
99.
Τι είναι αντιγόνο και τι ανοσία;
100.
Τι μπορεί να είναι το αντιγόνο;
101.
Να περιγράψετε τα χαρακτηριστικά που διαθέτουν οι μηχανισμοί
ειδικής άμυνας.
102.
Από πόσες κατηγορίες οργάνων αποτελείται το
ανοσοβιολογικό σύστημα και ποια όργανα συμμετέχουν σε κάθε κατηγορία;
103.
Πως λέγονται τα κύτταρα του ανοσοβιολογικού συστήματος,
ποια τα χαρακτηριστικά τους, σε ποια κατηγορία κυττάρων ανήκουν και σε ποιες
κατηγορίες διακρίνονται.
104.
Που ωριμάζουν τα Τ-λεμφοκύτταρα και σε ποιες κατηγορίες
διακρίνονται;
105.
Τι γνωρίζετε για τα βοηθητικά Τ- λεμφοκύτταρα;
106.
Πως ενεργοποιούνται και πως δρουν τα κυτταροτοξικά Τ-
λεμφοκύτταρα;
107.
Τι είναι τα Τ- λεμφοκύτταρα μνήμης;
108.
Ποιος ο ρόλος των κατασταλτικών Τ- λεμφοκυττάρων;
109.
Που διαφοροποιούνται τα Β-λεμφοκύτταρα; Τι συνθέτουν
και που τα εκθέτουν;
110.
Που οφείλεται η ικανότητα κάθε Β - λεμφοκύτταρου να
αναγνωρίζει μόνο ένα αντιγόνο;
111.
Ποιο το αποτέλεσμα της σύνδεσης του Β-λεμφοκύτταρου με
το ειδικό για αυτό αντιγόνο;
112.
Ποιος ο ρόλος των πλασματοκύτταρων και ποιος των
Β-λεμφοκύτταρων μνήμης;
113.
Με τι μπορεί να παρομοιαστεί η ειδικότητα αντιγόνου –
αντισώματος;
114.
Από πόσες πολυπεπτιδικές αλυσίδες αποτελείται ένα
αντίσωμα και σε πόσες κατηγορίες διακρίνονται αυτές;
115.
Να περιγράψετε τη σταθερή και τη μεταβλητή περιοχή ενός
αντισώματος.
116.
Ποια αποτελέσματα έχει η σύνδεση αντιγόνου –
αντισώματος;
117.
Τι ονομάζεται πρωτογενής ανοσολογική απόκριση;
118.
Τι ονομάζονται αντογονοπαρουσιαστικά κύτταρα; Που οφείλουν
αυτή την ονομασία τους;
119.
Τι είναι το αντιγόνο ιστοσυμβατότητας και ποιος ο ρόλος
του στους μηχανισμούς ειδικής άμυνας; Τι εννοούμε λέγοντας ότι κάθε άτομο έχει
τα δικά του αντιγόνα ιστοσυμβατότητας;
120.
Πόσα αντιγόνα μπορεί να εξουδετερώσει ένα αντίσωμα;
121.
Με ποιο τρόπο τα Τ- βοηθητικά λεμφοκύτταρα ενεργοποιούν
τα Β- λεμφοκύτταρα και ποιο το αποτέλεσμα από την ενεργοποίηση αυτή;
122.
Τι ονομάζεται χυμική ανοσία;
123.
Πότε τα βοηθητικά Τ- λεμφοκύτταρα θα ενεργοποιήσουν τα
κυτταροτοξικά Τ- λεμφοκύτταρα;
124.
Τι ονομάζεται κυτταρική ανοσία;
125.
Τι είδους κύτταρα περιέχουν τα Τ-κύτταρα μνήμης και
ποιος ο ρόλος τους;
126.
Πότε και πώς τερματίζεται η ανοσοβιολογική απόκριση;
Για ποιο λόγο πρέπει να γίνει αυτό;
127.
Τι είναι δευτερογενής ανοσολογική απόκριση; Πως
πετυχαίνεται και ποιος ο ρόλος της;
128.
Στο επίπεδο της παραγωγής αντισωμάτων τι διαφέρει η
δευτερογενής από την πρωτογενή ανοσολογική απόκριση;
129.
Με ποιο κριτήριο η ανοσία διακρίνεται σε ενεργητική και
παθητική;
130.
Με πόσους τρόπους μπορεί να ενεργοποιηθεί η ενεργητική
ανοσία;
131.
Τι περιέχει ένα εμβόλιο και ποιος είναι ο ρόλος του;
132.
Με πόσους τρόπους μπορεί να ανοσοποιηθεί παθητικά ένας
άνθρωπος;
133.
Ποια μορφή
ανοσίας έχει μεγαλύτερη χρονική διάρκεια;
134.
Τι είναι φυσική και τι τεχνητή ανοσία;
1.3.4.ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΕΠΙΚΤΗΤΗΣ ΑΝΟΣΟΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ
ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑΣ
135.
Τι είναι επίκτητη ανοσολογική ανεπάρκεια; Πότε
χαρακτηρίζεται επίκτητη και πότε κληρονομική;
136.
Τι σημαίνει ο όρος AIDS και πως προήλθε σύμφωνα με τους επιστήμονες;
137.
Σε ποια κατηγορία ιών ανήκει ο HIV, τι είδους γενετικό υλικό διαθέτει,
τι ένζυμα και για ποιο λόγο;
138.
Ποια κύτταρα του ανθρώπινου οργανισμού προσβάλλει ο HIV και πως τα αναγνωρίζει;
139.
Σε ποια υγρά του ανθρώπινου οργανισμού ανιχνεύεται ο HIV;
140.
Τι είναι εκείνο που προδιαγράφει τον τρόπο μετάδοσης
του ιού; Πως μεταδίδεται ο HIV;
141.
Με ποιους τρόπους πιστεύει σήμερα η επιστήμη ότι δεν
μεταδίδεται ο HIV;
142.
Ποιες προφυλάξεις πρέπει να παίρνει ο άνθρωπος για την
μετάδοση του AIDS;
143.
Πως πετυχαίνεται η διάγνωση του AIDS και σε ποία χρονική περίοδο μπορεί
να γίνει αυτό;
144.
Γιατί η διάγνωση αντισωμάτων κατά του HIV δεν σημαίνει και ανοσία κατά της
ασθένειας;
145.
Τι συμβαίνει μετά την πρώτη είσοδο του HIV στον οργανισμό του
ανθρώπου; Πότε ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται φορέας της νόσου;
146.
Γιατί στο χρονικό διάστημα από την μόλυνση μέχρι την
διάγνωση, ο άνθρωπος δεν υποπτεύεται ότι έχει μολυνθεί από τον HIV;
147.
Πότε και με ποιο τρόπο εκδηλώνονται τα συμπτώματα της
νόσου;
148.
Από τι πεθαίνει τελικά ο άνθρωπος που μολύνεται από τον
HIV; Γιατί οι μολύνσεις
χαρακτηρίζονται ευκαιριακές;
149.
Γιατί η επιστήμη δεν κατάφερε ακόμα να φτιάξει εμβόλιο
κατά του ιού;
150.
Ποια φάρμακα χρησιμοποιούνται, για ποιο λόγο
χρησιμοποιούνται και με ποιο τρόπο δρουν; Γιατί είναι επικίνδυνα όταν
χρησιμοποιούνται ανεξέλεγκτα;
151.
Ποια θεωρείται σήμερα η πιο σημαντική ενέργεια για τον
περιορισμό της εξάπλωσης της νόσου;
ΚΕΦ. 2 ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.
- Ποια είναι η θεμελιώδης έννοια για την οικολογία;
2.1 Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
- Τι είναι το οικοσύστημα;
- Ποιοι είναι οι βιοτικοί παράγοντες σε μια περιοχή;
- Να αναφέρετε μερικούς αβιοτικούς παράγοντες.
- Δώστε ένα παράδειγμα αλληλεπίδρασης δυο βιοτικών παραγόντων, και ένα παράδειγμα αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε ένα βιοτικό και ένα αβιοτικό παράγοντα.
- Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται οι οργανισμοί σε ένα οικοσύστημα ανάλογα με το πώς εξασφαλίζουν την τροφή τους;
- Ποιοι οργανισμοί είναι οι παραγωγοί στα οικοσυστήματα και ποιος είναι ο ρόλος τους;
- Γιατί οι παραγωγοί ονομάζονται και αυτότροφοι οργανισμοί;
- Η αύξηση της βιομάζας ενός φυτού σε ένα χρονικό διάστημα είναι ισοδύναμη με την ενέργεια από τον ήλιο που απορρόφησε το φυτό στο ίδιο χρονικό διάστημα; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
- Ποιοι οργανισμοί των οικοσυστημάτων λέγονται ετερότροφοι και γιατί; Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται;
- Ποιοι οργανισμοί ανήκουν στους καταναλωτές;
- Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται οι καταναλωτές ανάλογα με τα βήματα που τους χωρίζουν από τους παραγωγούς;
- Ένας καταναλωτής μπορεί να είναι άλλοτε καταναλωτής 1ης τάξης και άλλοτε καταναλωτής 2ης τάξης; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
- Είναι δυνατόν να υπάρχουν καταναλωτές και ανώτερης από 3ης τάξης; Αν ναι, δώστε ένα παράδειγμα.
- Ποιοι οργανισμοί ανήκουν στους αποικοδομητές των οικοσυστημάτων και ποιος είναι ο ρόλος τους;
- Να αναφέρεται δυο θετικά στοιχεία της δράσης των αποικοδομητών;
- Να αιτιολογήσετε γιατί είναι απαραίτητη η παρουσία παραγωγών και αποικοδομητών σε ένα οικοσύστημα;
- Τι είναι πληθυσμός, βιοκοινότητα και βιότοπος;
- Να αναφέρετε πιθανές σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στους πληθυσμούς μιας βιοκοινότητας.
- Με ποιο κριτήριο διακρίνονται τα οικοσυστήματα σε αυτότροφα και ετερότροφα; Να αναφέρετε από ένα παράδειγμα.
- Ποιες είναι οι τρεις βασικές προϋποθέσεις για την διατήρηση των οικοσυστημάτων, ως προς την ενέργεια και τα χημικά στοιχεία;
2.1.1 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
- Τι είναι φυσικά και τι τεχνητά οικοσυστήματα;
- Είναι απαραίτητη η παρουσία όλων των βιοτικών παραγόντων σε ένα οικοσύστημα;
- Ποια οικοσυστήματα λέγονται χερσαία και ποια υδρόβια;
- Γιατί λέμε ότι είναι ασαφή τα όρια ενός οικοσυστήματος;
- Ποιο είναι το μικρότερο και ποιο το μεγαλύτερο οικοσύστημα;
- Τι είναι βιόσφαιρα;
- Τι είδους σχέσεις αναπτύσσονται ανάμεσα στους παράγοντες ενός οικοσυστήματος; Στατικές η δυναμικές; Σχέσεις ισορροπίας ή ανισορροπίας; Τεκμηριώστε την άποψή σας με ένα παράδειγμα.
- Τι εννοούμε με τον όρο ποικιλότητα σε ένα οικοσύστημα;
- Ποια είναι η σχέση ισορροπίας και ποικιλότητας σε ένα οικοσύστημα;
- Να δικαιολογήσετε με ένα παράδειγμα τη φράση: όσο μεγαλύτερη ποικιλότητα έχει ένα οικοσύστημα, τόσο πιο ισορροπημένο είναι.
- Γιατί τα φυσικά οικοσυστήματα είναι πιο σταθερά από τα τεχνητά;
2.2 ΡΟΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Τι εννοούμε με τους όρους:ποιοτικές και ποσοτικές τροφικές σχέσεις;
2.2.1 ΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΚΑ ΠΛΕΓΜΑΤΑ
- Τι είναι τροφικές αλυσίδες, τροφικά πλέγματα και τροφικές πυραμίδες;
- Τι σχέση έχουν οι τροφικές αλυσίδες με τα τροφικά πλέγματα;
- Γιατί τα τροφικά πλέγματα περιγράφουν καλύτερα τις σχέσεις μεταξύ των οργανισμών από ότι οι τροφικές αλυσίδες;
- Πως φτιάχνεται μια τροφική αλυσίδα; Δώστε ένα παράδειγμα.
- Τι είδους πληροφορίες μπορεί να δώσει η μελέτη ενός τροφικού πλέγματος;
- Πως από τη μελέτη ενός τροφικού πλέγματος καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι ένας οργανισμός είναι τόσο πιο σταθερός σε ένα οικοσύστημα όσο μεγαλύτερη ποικιλία τροφής έχει;
2.2.2 ΤΡΟΦΙΚΕΣ
ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
- Από τι αποτελείται μια τροφική πυραμίδα;
- Με τι ισούται το εμβαδόν κάθε ορθογώνιου παραλληλόγραμμου μιας τροφικής αλυσίδας;
- Τι απεικονίζεται σε μια τροφική πυραμίδα;
- Τι είναι βιομάζα;
- Τι ποσοστό της ενέργεια που είναι δεσμευμένη σε ένα τροφικό επίπεδο περνάει στο επόμενο; Που οφείλεται αυτό;
- Σε ποιες περιπτώσεις οργανισμοί ανώτερης τάξης είναι αριθμητικά περισσότεροι από οργανισμούς κατώτερης τάξης; Πως λέγονται τότε οι πυραμίδες;
- Να αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους δεν είναι εύκολη η κατάταξη των καταναλωτών σε τροφικά επίπεδα.
2.3 ΒΙΟΓΕΩΧΗΜΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ
- Τι είναι βιογεωχημικοί κύκλοι και γιατί λέγονται έτσι;
2.3.1 Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ
- Γιατί η πορεία του άνθρακα στο οικοσύστημα ακολουθεί την πορεία της ενέργειας;
- Πως εισέρχεται στο οικοσύστημα ο άνθρακας;
- Με ποια διαδικασία και από ποιους βιοτικούς παράγοντες του οικοσυστήματος επιστρέφεται CO2 στην ατμόσφαιρα;
- Τι σχέση έχουν η φωτοσύνθεση με την κυτταρική αναπνοή;
- Η κυτταρική αναπνοή παραγωγών, καταναλωτών και αποικοδομητών επιστρέφει στην ατμόσφαιρα όλη την ποσότητα του CO2 που είχαν δεσμεύσει οι παραγωγοί με την φωτοσύνθεση;
- Ποιες οι συνέπειες από τη βιομηχανική επανάσταση στην περιεκτικότητα του ατμοσφαιρικού αέρα σε CO2;
- Τελικά τι ευθύνεται περισσότερο για την αύξηση της ποσότητας του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, η καύση των ορυκτών καυσίμων ή η καταστροφή των δασών;
- Ποιοι οι δυο σημαντικότεροι τρόποι για την καταστροφή των δασών; Ποιος από αυτούς επιδρά περισσότερο στην αύξηση της ποσότητας του CO2 στην ατμόσφαιρα και γιατί;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου